تبلیغات
ورزش6

ورزش6
ورزش = سلامتی 
قالب وبلاگ
نویسندگان

آسیبهای ورزشی و تمرینات توانبخشی آن


در هنگام ورزش ممکن است بدن دچار آسیب های شدیدی شود که تعادل سلامتی بدن را بر هم می زند.




برای رهایی از این آسیب ها ادامه ی مطالب را بخوانید ...

,ورزشی,آموزشی,علمی,تاریخچه و معرفی ورزش ها

ورزشی,آموزشی,علمی

شکستگی ستون فقرات (قسمت تحتانی قفسه سینه و ناحیه کمری)

تعریف: یک شکستگی کامل یا ناقص در استخوان ناحیه سینه ای یا کمری ستون فقرات می باشد ، پایین ترین قسمت ستون فقرات سینه ای و نیز2 استخوان اول مهره های کمری شایع ترین محل برای شکستگی می باشد .

علل: ضربه مستقیم یا فشار غیر مستقیم به استخوان. (فشار غیر مستقیم می تواند خم کردن شدید ستون فقرات ، باز کردن یا چرخش باشد. در ورزشهای مانند: سورتمه سواری ، فعالیت در اطراف استخر شنا یا تخته شیرجه وورزشهای پر برخورد)

علائم: درد شدید ستون فقرات ، تورم و کبودی اطراف محل شکستگی ، حساسیت نسبت به لمس و در صورت آسیب دیدگی نخاع شوکی فلج عضلات پا و لگن به وجود می آید.

میانگین زمان بهبود:  6لغایت12 هفته می باشد، بهبود زمانی حاصل خواهد شد که هیچ درد و حرکتی در محل شکستگی وجود نداشته باشد و ضمنا پرتو نگاری جوش خوردگی کامل استخوان را نشان دهد.

عوارض ممکن: فشار روی نخاع شوکی یا صدمه به نخاع ،اعصاب مجاور، رباطها ،عروق خونی وبافتهای همبند.

بهبود زمانی حاصل خواهد شد که هیچ درد و حرکتی در محل شکستگی وجود نداشته باشد و ضمنا پرتو نگاری جوش خوردگی کامل استخوان را نشان دهد

شکستگی ستون فقرات(خاجی)

تعریف: یک شکستگی کامل یا ناقص در استخوان خاجی .این یک آسیب جدی است زیرا غالبا به اعصاب مهم که استخوان خاجی مثانه و اعضای تناسلی را عصب می دهد آسیب می رساند علائم این صدمه عصبی ممکن است برای چند روز پس از صدمه مشاهده نشود.

علل: ضربه مستقیم به قسمت پایین مهره های کمر در ورزشهای پر برخورد مخصوصا برای کسانی که اضافه وزن دارند وسرخوردن

علائم: درد شدید در انتهای ستون فقرات ، تورم و کبودی ، حساسیت نسبت به لمس وبی حسی یا کرختی زیر محل شکستگی

میانگین زمان بهبود :   6 لغایت12 هفته می باشد . بهبود زمانی حاصل خواهد شد که هیچ درد و حرکتی در محل شکستگی وجود نداشته باشد و ضمنا پرتو نگاری جوش خوردگی کامل استخوان را نشان دهد.

,ورزشی,آموزشی,علمی,تاریخچه و معرفی ورزش ها

شکستگی ستون فقرات ، استخوان دنبالچه:

تعریف: یک شکستگی کامل یا ناقص در استخوان دنبالچه است.

علل: افتادن به حالت نشسته  روی استخوان دنبالچه ، ضربه مستقیم یا لگد زدن به استخوان دنبالچه (درورزشهای پر برخورد)  و سر خوردن

علائم: درد در محل شکستگی تورم و کبودی وحساسیت نسبت به لمس

میانگین زمان بهبود:  6 لغایت8 هفته می باشد. بهبود زمانی حاصل خواهد شد که هیچ درد و حرکتی در محل شکستگی وجود نداشته باشد و ضمنا پرتو نگاری جوش خوردگی کامل استخوان را نشان دهد.

کمکهای اولیه برای هر 3 شکستگی:

بدون حرکت دادن اندامهای فرد مصدوم لباسهای او را در آورید( جهت بی حرکت ماندن ستون فقرات پشتی از یک برانکارد استفاده کنید) قسمت آسیب دیده مصدوم را بالا تر از سطح قلب نگه دارید تا تورم کاهش یافته و از تجمع مایعات جلوگیری کند. فرد مصدوم را با پتو گرم نگه دارید تا احتمال بروز شوک کاهش یابد.

مراقبتهای مداوم برای هر 3 شکستگی:

بی حرکتی ضروری خواهد بود منظور از بی حرکتی استراحت مطلق در رختخواب می باشد. بعد از درمان ماساژ یخ 3یا4 بار در روز هر بار 15 دقیقه استفاده شود. بعد از 72 ساعت اگر احساس گرما بهتر از یخ بود گرما به جای یخ استفاده شود که می توان از لامپهای حرارتی ، کمپرس آب گرم ، دوشهای گرمایی و.... استفاده کنید. (در این حالت ماساژ ملایم بدهید تا تورم را کاهش دهید)

تمرینات توانبخشی ناحیه تحتانی پشت:

این تمرینات برای شرایط التهاب آور یا توانبخشی پس از صدمه دیدگی سودمند می باشد.

,ورزشی,آموزشی,علمی,تاریخچه و معرفی ورزش ها

1- تمرینات شکم ( این تمرین باید برای همیشه جایگزین درازو نشست معمول در تمرینات شود)

حالت اولیه: بر روی زمین تشک و یا زیر انداز با پاهای خم شده و دستها به صورت دست به سینه دراز بکشید.

نحوه حرکت: بدن را درست مانند زمانی که می خواهید یک قالی را بپیچید خم کنید .از خم نمودن گردن شروع کنید طوری که چانه بر روی سینه قرار گیرد  سپس سر و شانه ها را به طرف پاها خم کنید تا جایی که سر با زمین زاویه 45 درجه پیدا کند .

تعداد تکرار: 25لغایت40 مرتبه 3یا4 بار در روزغیر ورزشکاران (10 مرتبه 3 یا 4 بار در روزبرای ورزشکاران)

نکته: از انجام درازو نشست معمولی خوداری کنید زیرا باعث بدتر شدن صدمات ناحیه پشت و شرایط التهابی می گردد.

2- تمرینات کششی زانوها به سمت سینه : این تمرین باید جایگزین حرکت بلند کردن هر 2 پا در حالت خوابیده گردد.

نکته: از انجام حرکت بلند کردن هر دو پا در حالت خوابیده خودداری کنید زیرا به صورت حادی باعث شدید تر شدن دردهای پشت می شود

حالت اولیه: بر روی زمین تشک یا زیر انداز دراز بکشید ودستها را چسبیده به سینه در دو طرف نگاه دارید .

نحوه حرکت: زانو را تا حد امکان به سوی سینه بکشید و در همان حال سر را نیز به طرف شکم خم کنید زانو را با دست گرفته و 10 تا 30 ثانیه در همان حال بدن را نگه دارید سپس به حالت نخست باز گردید و 10 ثانیه استراحت کنید.(دراین حالت می توانید در هنگام گرفتن زانو به صورت الا کلنگ نیز عمل کنید)

,ورزشی,آموزشی,علمی,تاریخچه و معرفی ورزش ها

تعداد تکرار: تمرین را آنقدر تکرار کنید تا این که حالت گرفتگی در ناحیه پشت از بین برود و احساس آرامش کنید .

نکته: از انجام حرکت بلند کردن هر دو پا در حالت خوابیده خودداری کنید زیرا به صورت حادی باعث شدید تر شدن دردهای پشت می شود.

3- تمرینات کششی ناحیه پشت بر روی صندلی: اگر در هنگام اجرای این تمرین در پشت خود احساس درد نمودید تمرین قبلی را انجام دهید تا زمانی که درد کمتر نشده این تمرین را انجام ندهید.

حالت اولیه: روی لبه صندلی که به دیوار تکیه داده شده است بنشینید.

نحوه حرکت: سر و شانه را پایین آورده بین 2 زانو قرار دهید و در همان حال سعی کنید که ساعد را هر چه بیشتر به زمین نزدیک کنید در این حالت 10 لغایت30 ثانیه باقی بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید و استراحت کنی.

تعداد تکرار: 10 بار 3 مرتبه در روز

4- تمرینات قدرتی بر روی میله بارفیکس : این تمرینات را هنگامی شروع کنید که درد به اندازه کافی کاهش یافته و قادر به انجام تمرینات سبک می باشید.

تمرین (1)  

,ورزشی,آموزشی,علمی,تاریخچه و معرفی ورزش ها

حالت اولیه: میله بارفیکس را محکم بگیرید

نحوه حرکت: از میله آویزان شوید زانو را به سمت سینه بالا بکشید و 5 لغایت10 ثانیه در همان حال باقی بمانید سپس به آرامی به حالت نخست بازگردید.

تعداد حرکت: 10مرتبه 3 بار در روز

تمرین(2) 

,ورزشی,آموزشی,علمی,تاریخچه و معرفی ورزش ها

حالت اولیه: میله بارفیکس را محکم بگیرید

نحوه حرکت: از میله آویزان شوید حرکت پای قورباغه در شنا را انجام دهید.

تعداد حرکت: 10مرتبه 3 بار در روز

منبع : varzeshkar.akairan.com


[ شنبه 30 خرداد 1394 ] [ 09:40 ق.ظ ] [ علیرضا کرمی ]
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

درباره وبلاگ


این وبلاگ در مورد همه ی ورزش هاست مخصوصا فوتبال

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

چاپ این صفحه تماس با ما